14 Jan Hoe verleid je werknemers om de trap te nemen?
Werkgevers moeten het aantrekkelijker maken voor hun werknemers om de trap te nemen. Want leuker kunnen ze het wel maken. Kijk maar!
Utah: take a step without WhatsApp
Een universiteit in de Amerikaanse staat Utah verzon een slimme manier om studenten bewust te maken van hun te frequente gebruik van hun mobiele telefoon en het studentenverkeer op de trappen te reguleren. Maar vooral ook een mooie manier om de trap onder de aandacht te brengen en mensen kritisch te laten kijken naar hun eigen beweeggedrag.
Big in Japan: traplopen als workout
‘Elk kiezelsteentje kan een berg worden’ is een bekend Japans gezegde. En met deze creatieve vondst van de Japanse overheid kan elk treetje de weg naar een gezond gewicht leiden. Inmiddels is trapfitness in Japan uitgegroeid tot een rage, waarin mensen als workout de noodtrappen van wolkenkrabbers beklimmen.
Muziek = meer beweging
Dit filmpje is misschien bekend, maar te leuk om niet mee te nemen. Het laat zien hoe je door creatief te denken traplopen leuk kunt maken en mensen in beweging kunt krijgen. 66% van de mensen neemt de trap in plaats van de roltrap, als de treden op muzikale manier zijn aangepast.
Hierboven staan een aantal voorbeelden van ‘nudging’: een methode om met ‘een klein duwtje in de rug’ bepaald gedrag te bevorderen. Wil je zelf aan de slag? Hier staat beschreven hoe je zelf nudges kunt bedenken en ontwerpen.